Wybór odpowiednich felg jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, a także dla bezpieczeństwa na drodze. Każda felga posiada oznaczenia, które wskazują jej wymiary i charakterystykę. Poniżej wyjaśnimy, jak rozszyfrować oznaczenia felg stalowych, na przykładzie kodu: 6.0Jx15H2, 5×112, ET38, CH57.1.
Pierwszy element oznaczenia to szerokość felgi, podana w calach. W przykładzie 6.0 oznacza, że felga ma szerokość 6 cali. Szerokość felgi wpływa na dobór opony oraz sposób prowadzenia pojazdu – szersze felgi zapewniają większą stabilność, ale mogą ograniczać komfort jazdy.
Litera J odnosi się do profilu kształtu brzegu felgi, który jest miejscem, w którym opona łączy się z felgą. Istnieje kilka wariantów profilu, a „J” jest najczęściej spotykanym kształtem w pojazdach osobowych.
Kolejna liczba w oznaczeniu, 15, wskazuje na średnicę felgi, również podaną w calach. Średnica felgi musi być zgodna z rozmiarem opon, które zamierzamy zamontować, aby zapewnić prawidłowe działanie układu jezdnego.
Symbol H2 oznacza, że felga posiada podwójny kołnierz. Kołnierz to element felgi, który zwiększa jej sztywność, co jest szczególnie ważne przy gwałtownych skrętach i nagłych manewrach. Podwójny kołnierz jest popularnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo i stabilność.
Liczba 5 to ilość otworów montażowych, czyli miejsc, w których przykręcane są śruby do piasty pojazdu. Odpowiednia liczba otworów jest kluczowa dla właściwego montażu felgi i jej stabilności na pojeździe.
Kolejny parametr, 112, oznacza średnicę okręgu, na którym są rozmieszczone otwory montażowe, podaną w milimetrach. Parametr ten określany jest często jako rozstaw śrub i w naszym przykładzie wynosi 112 mm. Rozstaw śrub musi być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, aby felga była bezpieczna w montażu.
ET oznacza odsadzenie (offset) felgi, czyli odległość między płaszczyzną montażu felgi a środkiem jej szerokości. Wartość ET38 oznacza, że odsadzenie wynosi 38 mm. Offset wpływa na to, jak głęboko felga jest osadzona w nadkolu pojazdu – im wyższa wartość, tym bardziej felga „chowa się” w nadkolu.
Ostatni element oznaczenia, CH57.1, odnosi się do średnicy otworu centralnego (CH), który wynosi w tym przypadku 57,1 mm. Otwór centralny jest miejscem, gdzie felga styka się z piastą pojazdu. Ważne jest, aby średnica otworu była zgodna ze specyfikacją techniczną pojazdu, aby zapewnić równomierne rozłożenie obciążeń i stabilne połączenie.
Znajomość oznaczeń na felgach stalowych pozwala na dobór odpowiednich felg, które będą bezpieczne i funkcjonalne dla naszego pojazdu. Warto pamiętać, że każdy z parametrów – od szerokości i średnicy felgi po rozstaw otworów montażowych i odsadzenie – wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.